educación publica ó privada?

|
Rigau obre la porta de la


docència a una fundació de

Botín i La Caixa

La consellera d’Ensenyament ha signat un conveni amb

la fundació privada Empieza por Educar que li permet

de fer-se càrrec de la docència directa en horari lectiu

de l’alumnat d’ESO en condicions desafavorides i amb

dificultats d’aprenentatge dels centres públics.

Un projecte que ja s’està duent a terme, sense cap mena

d’informació pública, en 8 centres a Catalunya amb

un protocol d’acord amb el qual la fundació posa dos

professionals de mitjana a temps complet durant dos

cursos. Aquests professionals han estat contractats seguint

els seus propis mètodes de selecció, cobren el sou que fixa

la fundació i es posen al servei del centre educatiu per

impartir docència a l’alumnat esmentat, generalment de

matemàtiques i llengua catalana en el desdoblament del

grup classe. A més, participen en l’avaluació de l’alumnat

i fan 24 hores de permanència al centre, de les quals 19 són

lectives.

La conselleria en fa la proposta, però és el centre qui

hi ha de donar el vistiplau. És una decisió de l’equip

directiu, un cop escoltat el claustre, que ha d’aprovar el

consell escolar. Amb aquest sistema, Rigau ha trobat una

via de dubtosa legalitat per externalitzar part dels suports

a l’ESO dels centres públics a mans privades, amb la qual

aprofundeix encara més en el procés de privatització

que està patint l’ensenyament públic amb la contractació

de personal a través d’empreses de serveis educatius i

fundacions, tot lligat a l’autonomia de centre i als plans

d’entorn.

Què és Empieza por Educar

És una fundació que es presenta com una entitat “sense

afany de lucre”, però la composició del seu organigrama

té força més a veure amb la banca i l’especulació financera

que amb el món de l’educació. Presidida per Patricia Botin i

avalada pel Banc de Santander, La Caixa i altres fundacions

i empreses lligades al món de les finances, compta amb

executius amb contrastada experiència en les empreses de

consulting, inversions i productes financers de dubtosa

legalitat i, a Catalunya, també amb dirigents sorgits de

l’Escola Pia i algun, si més no, de vinculat a Digital Text.

La fundació és una filial de la multinacional Teach for All,

que està estesa amb diferents noms per 13 països del món,

des dels Estats Units fins a la Índia, passant per l’Amèrica

llatina, i en les quals participen bancs i empreses com JP

Morgan, Morgan Stanley, el Deustche Bank...

Un conveni signat amb Gabilondo al febrer del 2010 va

permetre a la fundació penetrar en els “campus d’excel·lència

universitària” per començar a seleccionar el personal

La “llarga marxa” cap a la privatització de l’ensenyament públic

Irene Rigau, Emilio Botín (Banc de Santander) i Isidre Fainé (La Caixa)

El professorat de Madrid ha

impedit que la Fundació entri

en els centres públics

que després destinarà a la intervenció docent entre els

estudiants d’últim any i entre els que han acabat la carrera

i que posteriorment reben una formació-adoctrinament de

6 mesos (menys temps que l’antic CAP o el nou màster del

professorat de pública) que, suposadament, els prepara per

a la docència.

Al pla s’hi han apuntat ràpidament Rigau i Aguirre.

Aguirre ha fracassat en el seu intent d’imposar el projecte

amb la fundació als centres públics de Madrid perquè el

professorat l’ha rebutjat i només l’ha pogut implementar

en alguns, determinats, centres privats. Rigau l’implanta

de manera pràcticament clandestina i obre les universitats

catalanes perquè la fundació pugui seleccionar el personal

que l’ajudi a materialitzar l’altra part dels seu pla: tutoritzar

els treballs d’estiu dels alumnes suspesos el juny a l’ESO

i a 1r de batxillerat. Uns treballs que seran obligatoris per

presentar-se als exàmens de setembre. Després, aquests

universitaris excel·lents s’han de comprometre dos cursos

sencers més a realitzar una tasca de reforç a alumnat amb

dificultats dins els centres educatius públics i que ja ens

podem imaginar que suposarà la pèrdua del lloc de treball

del professorat interí que la porta a terme habitualment.

El setmanari El Triangle publicava fa poc que Duran i

Lleida té un deute hipotecari de 2 milions d’euros, la majoria

amb el Banc de Santander. A USTEC·STEs ens preguntem si

aquest deute tindrà alguna cosa a veure amb la precipitació

amb què Rigau ha pres la decisió d’obrir les portes dels

centres a aquesta fundació.

El fracàs escolar com a coartada

Aquesta fundació conservadora i ultraliberal es presenta

als centres d’una forma altruista, gairebé beatífica, tot

enarborant la bandera de la lluita contra el fracàs escolar, una

xacra a extingir, imbuïts amb la idea que només professionals

excepcionals (“com ells i elles “) i emprenedors la poden

combatre amb eficàcia. Una xacra, no ho oblidem, amb la

qual ni administracions, ni famílies, ni professorat han estat

capaços d’acabar. Aquesta aura els confereix un caràcter

messiànic i alhora competitiu que no trigarà a xocar amb la

feina diària del professorat del centre, ja que és inevitable

la comparació entre els resultats obtinguts per uns i altres.

L’experiència de la trajectòria d’aquestes fundacions

lligades a Teach for All demostra que aquests altruistes valors

s’acaben convertint en la seva pràctica docent en el foment

entre l’alumnat de la competitivitat, l’individualisme, la

deslleialtat i la jerarquització de les relacions segons el nivell

de coneixements que va adquirint cada alumne/a.

Una iniciativa que, sens dubte, reforça

l’altruisme dels seus dirigents i protectors amb les

generoses desgravacions fiscals que obtenen per

posar en marxa aquests tipus de projectes que, a

més, els confereixen una considerable influència

social, publicitat per als seus negocis, els renten

la imatge personal i els incrementa la ja innegable

capacitat de pressió que tenen sobre els governs

per introduir els canvis i les reformes educatives

que els convenen i, com qui no vol la cosa, els obre

un camí per anar de mica en mica construint un

projecte que, un dia no gaire llunyà, els permeti

de gestionar directament l’ensenyament públic.

De moment, ja comencen a introduir-se en els

centres.

Un altruisme tan desinteressat que els porta

també a pagar el sou dels seus professionals amb

subvencions públiques. De moment, el Govern

espanyol ja els ha concedit aquest any 38 milions d’euros;

ara veurem amb el temps les aportacions que els farà el

tàndem Aguirre-Rigau, que amb Gabilondo formen el

triangle polític que està afavorint la inserció de la fundació

en els centres educatius i la selecció dels seus professionals

a les universitats; de fet, en els cursos d’estiu de la fundació

hi han participat al voltant d’una trentena d’estudiants

catalans seleccionats d’ESADE i la Pompeu, entre d’altres.

Cal impedir la intervenció d’aquesta

fundació als centres públics.

USTEC·STEs rebutja aquest intent de privatització dels

reforços i suports educatius a l’ESO pública i fa una crida

als claustres a oposar-s’hi i a impedir que aquest model

s’implanti als seus centres. USTEC·STEs portarà el debat i la

mobilització als centres per donar suport a aquesta oposició.

Així mateix, estudiarà les possibilitats legals d’impugnar

la intervenció en la docència directa de la fundació en els

centres públics perquè:

l És el projecte més ferm i seriós d’externalitzar serveis

educatius públics i obrir una porta prou ampla a la

gestió privada dels recursos humans que intervenen en

la docència com a pas previ a consolidar la privatització

d’altres serveis complementaris i de l’ensenyament públic

en general. Ens estan indicant que la retallada de plantilles

també la fan per fer possible l’entrada del sector privat en

la xarxa pública.

l És no només una negativa a posar professorat seleccionat

per l’administració educativa, queda reflectit clarament

que els centres públics en necessiten per abordar

el tractament de la diversitat, sinó que l’entrada de

professionals de la fundació farà disminuir la contractació

anual de professorat interí, que estarà més precaritzat

encara ja que s’incrementaran els seus períodes d’atur en

la rotació laboral.

l Provoca una escletxa en la imparcialitat ideològica que

ha de presidir la contractació de professorat i actua contra

l’esperit i el sentit socialment crític d’una educació que ha

de basar-se fonamentalment en valors humans solidaris.

Així mateix, USTEC·STEs alerta a les direccions i als

consells escolars dels problemes de responsabilitat civil

que es poden originar, ja que són els responsables últims

d’acceptar que aquests professionals que no tenen cap

relació laboral amb l’Administració compleixin funcions

docents als seus centres.

USTEC·STEs fa una crida a les direccions

i claustres dels centres públics a rebutjar

aquest model privat de suport educatiu,

en defensa de l’ensenyament públic i en

contra de la seva privatització.

USTEC·STEs exigeix al departament

d’ensenyament que contracti personal

de la borsa de treball del personal interí

per cobrir les necessitats educatives dels

centres públics.

0 comentarios: